6. aug. 2014
24. aug. 2012 skriver Iben Thranholm i Kristeligt Dagblad bl.a.:
Putin repræsenter en åndelig fornyelse.
Både præsident Putin og den forhenværende præsident, Medvedev, er begge personligt kristne, og den kristne indflydelse på det russiske samfund er vokset enormt under deres styre. Ruslands omvendelse til kristendommen og præsidenternes tro efter Murens fald er et overset fænomen i den vestlige verden.
--
PUTIN SØGER jævnligt råd hos sin åndelige vejleder i den russiske ortodokse kirke. Også i udenrigspolitik spiller Putins syn på kristendommen en rolle, idet han ønsker at beskytte forfulgte kristne rundt om i verden. Det var en af grundene til, at Putin nedlagde veto i FN mod at vælte Bashar al-Assad, som tilhører den islamiske Alawi-sekt, som er venligt indstillet over for kristne i Syrien.
--
DET ER DA OGSÅ det voksende bånd mellem kirke og stat, der har udløst Pussy Riots vrede og protest. Patriark Kirill støttede åbenlyst Putins kandidatur op til det seneste valg og kaldte Putin for et Guds mirakel.
--
VESTLIGE MEDIER gør meget ud af at udstille Putin som en kold tyran. Det interessante er imidlertid, at Putin ikke er nogen stor politisk trussel, men snarere en åndelig og værdimæssig.
Hvad Vesten frygter, er ikke atomvåben som under den kolde krig, men en åndelig fornyelse. Det er de kristne værdier, Vesten reagerer så aggressivt imod.
Hele artiklen er <her>