Artikler i aviser / på nettet

Artikler i aviser / på nettet - - Katolikker i Dialog

Facebook: »Danmark har fået sin egen pave Frans«

8. aug. 2014

Forord:

Politiken bragte 5. aug. min kommentar til en interview artikel med Iben Thranholm fra 30. juli.

6. aug. bragte de et læserbrev skrevet af Lisbeth Rütz (Redaktør, Katolsk Orientering).

Debat kommentar 5. aug. 2014:  »Mange katolikker gør korstegn for sig« <her>

Læserbrev 6. aug 2014: Sekteriske Thranholm <her>


Som tilhænger af gennemsigtighed, selvom den ofte har svære kår i den Danske katolske kirke, finder jeg det helt naturligt at bringe nedenstående Facebook opslag fra Iben Thranholm.

Hvorvidt min kommentar i Politiken er baseret på påstande eller fakta, kan man selv tjekke via mediernes arkiver og henvisninger til artikler og udsendelser her på sitet. Der er links i bunden af dette blogopslag.

Hvorvidt noget er katolsk eller ukatolsk har jeg ikke skrevet eller udtrykt, men at:

Vi katolikker genkender hverken os selv, vores tro eller verden i Iben Thranholms bizarre udmeldinger.


Som svar på at Iben Thranholm bl.a siger:

»Jeg mener, at kristne i dag er for naive. De sover i timen«

J.K. Rowlings successerie er direkte antikristen.

»Demokratiet er kristendommens værste fjende«


Selve formen i nedestående vil jeg lade tale for sig selv.

/Frans Josef Meyer

- - -

Debattør og teolog Iben Thranholm skriver på sin facebook væg, med indstillingen "Offentligt" - således at det kan læses af alle - dvs. også af ikke-facebook brugere - dette opslag:


BREAKING NEWS: Danmark har fået sin egen pave Frans. 

Frans Josef Meyer er Danmarks nye pave, som i Politiken udtaler ex cathedra, at ”vi katolikker hverken genkender os selv, vores tro eller verden i Iben Thranholms bizarre udtalelser”. 

Men spørgsmålet er hvilke katolikker og hvad for en tro? Det gør den danske pave Frans sig - ulig hans kollega i Rom – ingen anstrengelser for at forklare. Måske fordi der ingen tro er? 

Til forskel for mig udtaler pave Frans af Danmark sig åbenbart på hele Den katolske Kirkes vegne. Det gør jeg ikke, men udover at være katolik, er jeg også borger i et demokratisk samfund og har en mening. Frans af Danmark er velkommen til at være uenig med mig og tage debatten op, men så må han komme med velfunderet teologiske argumenter, hvorfor han mener at jeg repræsenterer noget ukatolsk i stedet for bare at slynge påstande ud. Jeg modtager mange kommentarer fra katolikker, som takker mig og er enige med mig. Kan pave Frans af Danmark også tale på deres vegne? 

Frans af Danmark støtter sig til sin kollega i Rom, som han mener tilhører en anden klerikal kultur. Den nye danske pave har meget at lære, for man skal helt tilbage til middelalderens inkvisition for at finde så rigide og autoritære udtalelser som dem, han dømmer mig med – uden at komme med en anden begrundelse end at han ikke kan genkende sig selv i mit syn på tingene.

Frans af Danmark henviser også til at paven i Rom er velorienteret. Også i den henseende har den danske pave endnu meget at lære. Havde han studeret sine læremesters prædikener, ville han vide, at paven i Rom gentagne har advaret, ja tordnet imod bagvaskelse – især i kirkelige kredse. Men nu er det sådan med selvbestaltede paver, at de ofte ikke er så gode til at lytte efter og det gælder også for det nyetablerede danske pavedømme.

Når det så er det sagt, så glæder jeg mig over, at jeg kan chokere katolikker som danske Frans og hans menighed. De trænger i den grad til at vågne op inden de bliver helt opløst og går i ét med den sekularistiske og anti-kristne kultur, som de konstant gør knæfald for.


Hele tråden med alle kommentar er her:


- - - 

Link til artiklen 30. juli 2014 i Politiken:

»Guds ånd fortæller mig, hvad jeg skal gøre« <her>

Link til debat kommentar bagt i Politiken 5. aug. 2014:

 »Mange katolikker gør korstegn for sig« <her>

Link til læserbrev 6. aug 2014 i Politiken:

Sekteriske Thranholm <her>

Link til artikel 24. aug. 2012 i Kristeligt Dagblad:

Teolog: Putin er ny kristen verdensleder <her>

Link til "Side 2" kommentar 19. aug. 2014:

»I det væsentlige enhed, i det uvisse (dubiis) frihed, i alt kærlighed«  <her>