Notitia Blog

Notitia Blog - Katolikker i Dialog

Kære fæller i kirkelivet - 'Åbent brev til regering og folketing' - om regeringens flygtningepolitik

Opdatering 12. juli 2021:

Brev fra Inger Margrethe der bl.a. skriver:

Kære medunderskrivere

Tak for jeres støtte til det åbne brev. I er hver og en skrevet ind.

Med jeres støtte kommer vi over 1000 underskrifter.

Da jeg i sin tid satte dette brev i omløb, håbede jeg på at få i det mindste 50 underskrifter. Nu er vi over 1000. Her skylder jeg Svend Løbner fra Sameksistens og alle jer, der her i 2. fase har delt mit initiativ på Facebook en stor tak. Jeg er ganske overvældet og jeg lover jer, at jeg bliver ved med at skrive, til den sidste er ført ind – det går der nok et par dage med.

Der har været en misforståelse i omløb om, at man skulle være kirkeligt ansat eller specielt aktiv for at skrive sig på. Det er ikke og har aldrig været meningen at være eksklusiv på den måde – men et sted skulle jeg jo begynde. Ligesom vi ikke beder om medlemskort hverken ved døren til kirken, sognegården, menighedssalen eller forsamlingshuset, gør jeg det heller ikke her. Kan man se sig selv som underskriver på brevet, kan man også være det. På den måde kommer vi som underskrivere jo også til at spejle den bredde, der heldigvis er i dansk kirke- og samfundsliv.

Også tak for jeres hilsner. De varmer! Det, der næsten – ud over den overvældende respons - har gjort størst indtryk på mig er, at jeg faktisk ikke, heller ikke selv om jeg har været både i avisen og radioen, har fået nævneværdig negativ respons. Det var jeg ellers forberedt på.

Ser I listen igennem, kan I jo selv se, hvor bred opbakningen er. Nu er der både forh. og nuværende biskopper og folketingsmedlemmer – og så alle os andre af alle mulige slags. Nogle har anført enten tidligere eller nuværende beskæftigelse, og det er taget med, fordi I hver for sig har skønnet det relevant.

Når så den sidste underskriver er skrevet ind, sender jeg brevet til regering og folketing – så har I gode kontakter dér, må I meget gerne begynde at præparere dem. Det samme gælder i forh. til pressen. Til den tid får I selvfølgelig også en ny melding.

Nedenfor den seneste udgave af brevet – men der er endnu underskrifter, jeg ikke har nået at føre ind. Men modtager du dette brev, bør dit navn være på listen, så hvis det ikke er det, vil jeg gerne have besked.

Sommerhilsner - lad os holde den varm, også i dette spørgsmål!
Inger Margrethe

——————-

9. juli 2021

Fra Pia Qu Hyrland ‘Bedsteforældre for Asyl’ på facebook der skriver:

“Jeg har modtaget denne mail efter at have skrevet under på et brev fra sognepræsten i Bælum-Solbjerg-Skibsted sogne stilet til regeringen og folketinget.”

"Kære alle

Tak for jeres støtte til det åbne brev. I er hver og en noteret, som det fremgår af vedhæftede brev, der er den seneste opdaterede version. Her følger lidt orientering:

Mange af jer efterspørger, hvordan jeg er nået frem til de første 160 underskrifter. Det er meget enkelt og lavpraktisk: Jeg spredte det i første omgang til enkelte udvalgte, som f. eks biskopperne, derudover i dele af mit eget netværk og bad folk sprede det videre i deres netværk. Men diskret og på mail, ikke på sociale medier. Baggrunden for det var ikke at holde nogle ude, men at holde lidt hånd i hanke med processen, så det hele ikke fusede ud før tid. Da så jeg efterhånden havde 160 underskrifter fra alle dele af dansk kirkeliv, alle mulige kirkelige funktioner og alle mulige teologiske positioner, og spredt ud over hele landet, var det tid til at sprede det ud til en videre kreds, fordi der nu var nok underskrifter til at gøre initiativet interessant i pressen. Det har så vist sig at være en holdbar strategi: kirke.dk og Kristeligt Dagblad har rullet med bolden og i går var jeg i P1 Morgen i en debat med Søren E. Jensen om sammenhængen mellem kirke og politik med Søren E. Jensen.

Men indsamlingen af underskrifter er IKKE lukket: Jeg samler ind til og med 10.7. Så I må også gerne sprede det i jeres netværk og opfordre jeres kontakter til at gøre det samme. Der er så nok nogle, der får opfordringen mere end en gang, men det gør vel ikke noget. Derfor får I her den opfordring, jeg sendte ud oprindelig – blot med rettelse af enkelte, praktiske småtterier, så den er tilpasset den nuværende fase i indsamlingen. Den må I vældigt gerne sende videre – husk at vedhæfte det åbne brev:

Kære fæller i kirkelivet

I øjeblikket sker der, som I ved, en hidtil uset skærpelse af både retorik og praktisk politik i forh. t. flygtninge, især de syriske. Jeg ved, at det optager mange af jer. For mit eget vedkommende skærpes situationen af, at jeg selv er i kontakt med syriske flygtninge, og simpelthen ikke kan bære tanken om tvangsadskillelse af familier, der allerede har gennemlevet så voldsomme ting, tvangsanbringelse på udrejsecentre enten her eller i Rwanda eller tvangsudsendelse af sårbare og værgeløse mennesker til et diktatur, hvor fængslinger, tortur, overgreb på egen befolkning og stedfortrædende afstraffelse på familiemedlemmer er veldokumenterede.

Derfor har jeg taget initiativ til vedhæftede åbne brev til regering og folketing, som jeg håber, at I dels vil være medunderskrivere på, dels vil dele i jeres netværk. Som I vil se, bruger jeg store dele af den tale, biskop Marianne Christiansen holdt ved demonstrationen mod tvangsudsendelse af syriske flygtninge i Haderslev 19. maj. Dette er selvfølgelig efter aftale med Marianne. Hele Mariannes tale kan I finde på Haderslev stifts hjemmeside.

Min inspiration er det åbne brev, som store dele af undervisningsverdenen skrev for en måneds tid siden. Målet er selvfølgelig at få så mange underskrifter fra så bredt et spekter af dansk kirkeliv som muligt på, før det bliver sendt til regeringen og folketingets medlemmer. Det bliver også sendt til de landsdækkende medier.

Hvis du vil være med, bedes du sende en svarmail til ima@km.dk med ”Åbent brev” i emnefeltet (så jeg ikke overser nogen) med fuldt navn, by og også gerne angivelse af funktion, fx sognepræst, menighedsrådsmedlem, spejderleder, biskop, kirke- og kulturmedarbejder, provst, organist, kirkesanger, graver, underviser, m.v.

Du må som sagt også meget gerne sende opfordringen videre. Jeg har sat en deadline for indsamling af underskrifter til 10.7. Hvis du ikke ønsker at deltage, behøver du selvfølgelig ikke foretage dig noget.

Venlig hilsen,
Inger Margrethe Andersen, sognepræst i Bælum-Solbjerg-Skibsted, Aalborg stift.

Som opfølgning på ovenstående kan jeg fortælle, at jeg ved, at så sent som i sidste uge fik en ældre mand afslag på forlængelse af sit ophold. Det betyder, at han skal skilles fra sin kone og sine to voksne sønner og sit lille barnebarn. Så heller ikke i sommervarmen sover udlændingestyrelse og flygtningenævn…

Som sagt lukker jeg først indsamlingen af underskrifter 10.7. – og jeg kan oplyse, at med dagen i dag når vi i hvert fald 900 underskrifter. Og det er stadig alle slags, der er repræsenteret. Efter hukommelsen: Ud over folkekirkefolk af alle slags, funktioner og teologiske ståsteder desuden: baptister, katolikker, metodister, missionsforbundsfolk, brødremenigheden, adventister, pinsekirken, Dansk Oase, Aarhus Vineyard…

Men med jeres hjælp kan det jo godt gå hen og blive mange flere…

Når jeg så har fået skrevet alle ind i brevet, bliver det afsendt til regeringen og alle folketingets medlemmer. Har nogle af jer gode og brugbare kontakter på tinge, må I meget gerne gøre dem opmærksom på, at det er på vej.

Mange sommerhilsner – og endnu en gang tak for at I bakker op,

Inger Margrethe Andersen, sognepræst i Bælum-Solbjerg-Skibsted sogne"

_____
Link til seneste ver. pr. 12. juli 2021: : Åbent brev til regering og folketing (docx fil)